ဗုဒၶေလာင္းလ်ာမင္းသိဒၶတ္ ထီးနန္းကိုစြန္႔ ၊ ေတာထြက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ အေနာ္မာျဖစ္ကမ္းကိုေရာက္လာတယ္။ အဲဒီအခါမွာမိတ္ေဆြျဖစ္ဖူးတဲ့ ဃဋိကာရ ျဗဟၼ ႀကီးေရာက္လာၿပီးမင္းသိဒၶတ္ ရဟန္းဘ၀နဲ႔ အသုံးျပဳဖို႔ ပရိကၡရာရွစ္ပါး (သင္းပိုင္၊ ဧကသီ၊ ဒုကုဋ္၊ သပိတ္၊ ေခါင္းရိတ္ဓား၊ ခါးပန္းႀကဳိး၊ေရစစ္၊ ခ်ဳပ္အပ္) တုိ႔ကိုလႉဒါန္းတယ္(ဗုဒၶ၀ံသ-႒၊၂၁၂)။ ဒီအ႒ကထာမွတ္တမ္းအရဃဋိကာရလႉတဲ့ သပိတ္ကိုဗုဒၶေလာင္းလ်ာဟာ ဒုကၠစရိယာက်င့္စဥ္အတြင္ းေျခာက္ႏွစ္ေလာက္ အသုံးျပဳခဲ့ဖြယ္ရွိတယ္။
ဗုဒၶျဖစ္ၿပီးေနာက္ ခုနစ္ခုေျမာက္ သတၱာဟလင္းလြန္းပင္ေအာက္မွာသီတင္းသုံးခုိက္ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာကနတ္မင္းႀကီးေလးေယာက္ လာေရာက္ၿပီး “ေက်ာက္ညိဳျဖင့္ၿပီးေသာသပိတ္ေလးလုံး” ကိုတစ္ၿပိဳင္နက္ လႉဒါန္းၾကတယ္ (၀ိ ၃၊ ၃)။ ဒါကအေစာဆုံးပါဠိေတာ္မွတ္တမ္းမွာဗုဒၶသပိတ္ေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ သဲလြန္စ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုကၠရစရိယာက်င့္စဥ္ကဗုဒၶအသုံးျပဳခဲ့တဲ့ သပိတ္ေတာ္ (ဃဋိကာရျဗဟၼာလႉတဲ့ ပရိကၡရာရွစ္ပါးထဲကသပိတ္ေတာ္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္)မွာသုဇာတာသူေဌးသမီးရဲ ႔ ႏို႔ဃနာဆြမ္းကိုအလႉခံတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီးေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့လို႔ တပုႆနဲ႔ ဘလႅိကတို႔ မုန္႔လႉတဲ႔ အခ်ိန္မွာဗုဒၶမွာထည့္စရာသပိတ္မရွိခဲ့ဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္(၀ိ- ႒ ၃၊ ၂၃၉)။
“နတ္မင္္း ေလးေယာက္သည္ ပထမတြင္ ဣႏၵနီပတၱျမားျဖင့္ ၿပီးေသာသပိတ္ကိုလႉဒါန္းၾကေသာ္လည္းဗုဒၶ လက္ခံေတာ္မမူ။ ေက်ာက္ညဳိျဖင့္ၿပီးေသာသပိတ္ကိုလႉဒါန္းမွသာဗုဒၶသည္ သပိတ္ေလးလံုး တုိ႔ကိုလက္ခံေတာ္မူ၏။ အလိုဆႏၵႀကီးေသာေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲအလႉရွင္တို႔၏ သဒၶါတရားကိုေစာင့္ေရွာင့္ရန္သာသပိတ္ေလးလုံးစလုံးကိုအလႉခံျခင္းျဖစ္၏။ အလႉခံၿပီးေနာက္ သပိတ္ေလးလုံးကို တစ္လုံးတည္း ျဖစ္သြားေအာင္ အဓိ႒ာန္ျပဳလိုက္၏ (၀ိ- ႒ ၃၊ ၂၃၉)”။ “အဖိုးမ်ားစြာထိုက္တန္ေသာ၊ သို႔မဟုတ္ အသစ္ျဖစ္ေသာေက်ာက္ညဳိျဖင့္ၿပီးေသာသပိတ္” လို႔ အ႒ကထာမွာ ႏွစ္မ်ဳိးဖြင့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သုတၱန္ဋီကာက်မ္းျပဳ အရွင္ဓမၼပါလကေတာ့ “အသစ္ျဖစ္ေသာေက်ာက္ညဳိသပိတ္”ဆိုတဲ့ အ႒ကထာဒုတိယနည္းကိုပဲ ႏွစ္သက္ပါတယ္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ “ဗုဒၶဘုရားရွင္တို႔မည္သည္ အဖိုးတန္ပစၥည္းကိုခံလည္းမခံယူသုံးလည္းမသုံးေဆာင္ေသာေၾကာင့္ပါ ( မ-ဋီ ၂၊ ၁၃၈)”တဲ့။ ဗုဒၶဟာဒီသပိတ္ေတာ္ကိုပဲ ဘ၀တစ္သက္တာ အသုံးျပဳသြားဖြယ္ ရွိပါတယ္။ ဗုဒၶသပိတ္ေတာ္ သြားေလရာ အစဥ္အလာအရဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဟာပရိနိဗၺာန္စံခါနီးေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ ေ၀သာလီၿမိဳ႕က ထြက္ခြာတဲ့အခါ ငိုယိုၿပီးလိုက္ေနၾကတဲ့ လိစၧ၀ီမ်ဳိး ဗုဒၶ၀ါဒီ ေတြကိုခ်ီးေႁမႇာက္တဲ့အေနနဲ႔ ကိုေတာ္ျမတ္ရဲ႕ ဆြမ္းခံသပိတ္ေတာ္ကိုေပးခဲ့တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္ ႏွစ္ငါးရာေလာက္ ၾကာတဲ့အထိ ေ၀သာလီၿမိဳ႕မွာအဲဒီသပိတ္ေတာ္ကို ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားတဲ့ ေစတီေတာ္မွာထည့္သြင္း (ဌပနာ)ထားတယ္။ ေအဒီ ၂ ရာစုမွာ ဗုဒၶ၀ါဒီ ကနိသွ်ကဘုရင္ ေ၀သာလီကို တုိက္ခုိက္ေအာင္ႏိုင္ၿပီးဗုဒၶသပိတ္ေတာ္ကိုမိမိ၏ၿမိဳ႕ေတာ္ ပက္ရွ၀ါသို႔ ယူသြားတယ္။ ေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ရာေလာက္အၾကာ ေအဒီေလးရာစုမွာတ႐ုတ္ရဟန္းေတာ္ ဖာဟီယန္ ပက္ရွ၀ါကို ေရာက္တဲ့အခါ ၄င္းသပိတ္ေတာ္ကို ဖူးေတြ႔ ရေသးတယ္။ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ေပါင္းရွစ္ရာေက်ာ္ထိအဲဒီေဒသကိုဘုရားဖူးေရာက္လာၾကတဲ့ ခရီးသည္ေတြကအဲဒီသပိတ္ေတာ္အေၾကာင္းကိုေဖာ္ျပၾကတယ္။ ဗုဒၶသပိတ္ေတာ္ကိုဌာပနထားတဲ့ ေစတီေတာ္ဟာအိႏၵိယေျမာက္ပိုင္းကိုမူဆလင္တို႔ က်ဴးေက်ာ္ ၀င္ေရာက္စဥ္က ဖ်က္ဆီးခံခဲ့ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ သပိတ္ေတာ္ကေတာ့ မပ်က္မစီးက်န္ရစ္ခဲ့ၿပီးယခုလက္ရွိအာဖဂန္နစၥတန္ႏိုင္ငံကဘူးၿမိဳ႕က ျပတုိက္အတြြင္းမွာတည္ရွိေနပါတယ္..။
ျမန္မာျပည္ရွိ ျမသပိတ္ ေစတီေတာ္ ျဖစ္ေပၚလာပံုကုိဒီေနရာမွ ရွင္းျပရမည္ဆုိလွ်င္လည္း.. ဗုဒၶ ဘုရားရွင္ ေတာထြက္ေတာ္မူစဥ္ အေလာင္းေတာ္ သူျမတ္အားဃဋီကာရ ျဗဟၼာမင္းကပ္လွဴေသာ ျမသပိတ္ေတာ္သည္ ဘုရားမျဖစ္မီဒုကၠရစရိယာေျခာက္ႏွစ္ၾကာေအာင္ က်င့္ေတာ္မူစဥ္ ကာလပတ္လံုးအေလာင္းေတာ္ကိုစြန္႔ခြာမသြားဘဲသူေဌးကေတာ္ သုဇာတာဃဏာႏို႔ ဆြမ္းကပ္လွဴရန္ လာေသာ ထုိခဏ၌ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့၏။ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ဃဏာႏုိ႕ဆြမ္းကိုေရႊခြက္ႏွင့္တကြ အလွဴခံ၍ ၄၉ လုတ္ဘုန္းေပးၿပီးလွ်င္ ေရႊခြက္ကိုေနရဥၥာရာျမစ္သုိ႕ ေမွ်ာခဲ့၏။ ထို႔ေနာက္ သတၱာသတၱာဟက်င့္သံုးလ်က္ ဘုရားအျဖစ္ ေရာက္ေတာ္မူၿပီးစအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာတိုင္းဥကၠလာပဇနပုဒ္ေနတဖုႆႏွင့္ ဘလႅိကကုန္ သည္ညီေနာင္တို႕ကပ်ားမုန္႔ဆုပ္ႏွင့္ မုန္႕ၾကြပ္က်စ္ကို လင္းလြန္းပင္ရင္း၌ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းၾက၏။ ထိုအခ်ိန္ ရွင္ေတာ္ဘုရား၌ သပိတ္ေတာ္ လက္မဲ့ျဖစ္၍ ''ေရွးေရွးေနာင္ေတာ္ ျမတ္စြာဘုရားတို႕သည္ လက္ေတာ္တို႕ျဖင့္ အာဟာရကိုအလွဴမခံၾကကုန္။ ထို႕ေၾကာင့္ ငါသည္ ယခုကုန္သည္ညီေနာင္တို႔ လွဴဒါန္းအပ္ေသာမုန္႕ၾကြပ္က်စ္ႏွင့္ ပ်ားမုန္႕ဆုပ္တို႕ကိုအဘယ္အရာျဖင့္ အလွဴခံရပါမည္နည္း''ဟု ႀကံစည္ေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရား၏ စိတ္အႀကံေတာ္ကိုသိၾက၍ အရပ္ေလးမ်က္နွာမွ ဓတရ႒၊ ဝိ႐ု႒က၊ ဝိ႐ုပကၡ၊ ကုေဝရဟူေသာစတုမဟာရာဇ္နတ္မင္းႀကီးေလးေယာက္တို႔သည္ဣႏၵနီလာ ေက်ာက္ညိဳသပိတ္ေတာ္ ေလးလံုးတို႕ကို ျမတ္စြာဘုရားအား ႐ိုေသစြာဆက္ ကပ္လွဴဒါန္းၾကေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထိုဣႏၵနီလာေက်ာက္ညိဳ သပိတ္ေလးလံုးတို႕ကိုအလွဴမခံဘဲပယ္ေတာ္မူ၏။ တဖန္နတ္မင္းႀကီးေလးေယာက္တို႕သည္ ပဲေနာက္ အဆင္းရွိေသာ (ပကတိ)ေက်ာက္ သပိတ္ေလးလံုးတို႔ ကိုဆက္ကပ္လွဴ ဒါန္းၾကျပန္ကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထိုပကတိေက်ာက္သပိတ္ ေလးလံုးတို႔ကိုအလွဴခံေတာ္မူၿပီးလွ်င္ နတ္မင္းႀကီးေလးေယာက္တို႕ကိုသနားခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္ မူေသာအားျဖင့္ ထိုေက်ာက္သပိတ္ ေလးလံုးတုိ႕ကိုထပ္လ်က္ ''သပိတ္တစ္လံုးတည္း ျဖစ္ေစသတည္း''ဟုအဓိ႒ာန္ျပဳ ေတာ္မူလိုက္လွ်င္ ထိုသပိတ္ေတာ္ ေလးလံုးသည္ အနားေလးရစ္ ရွိေသာသပိတ္ေတာ္ တစ္လံုးတည္းအျဖစ္သို႕ ေရာက္ေလသည္။ ယင္းသပိတ္ေတာ္သည္ တစ္လက္မ၏ ငါးပံုတစ္ပုံအထူရွိၿပီးပဲေနာက္ေစ့ အဆင္းရွိ၏။ ထိုသပိတ္ေတာ္ျဖင့္ ကုန္သည္ညီေနာင္၏ အလွဴကိုခံယူသုံးေဆာင္ေတာ္ မူ၏။ ဤသပိတ္ေတာ္ကိုဘုရားရွင္သည္ သက္ေတာ္ ၈ဝ၊ ဝါေတာ္ ၄၅ ဝါ ကုန္ဆံုးေအာင္ သံုးေတာ္မူ၏။
ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံေတာ္ မူၿပီးေနာက္ အရွင္အာနႏၵာႏွင့္ ျမသပိတ္ေတာ္ အတူပါသြားၿပီးသာဝတၱိျပည္၊ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ ၄င္းမွတစ္ဆင့္ ဒကၡိဏဂီရိတိုင္း၊ ဝဇီရာျပည္သို႕ ေရာက္ရွိခဲ့ျပန္သည္။ သကၠရာဇ္ ၁ဝ၁ ခုႏွစ္တြင္ သေရေခတၱရာ ျပည္ႀကီးကိုစိုးစံေသာဒြတၱေပါင္ မင္းႀကီးသည္ ဗိုလ္ေျခမ်ားစြာႏွင့္ ျမသပိတ္ေတာ္ကိုဝဇီရာျပည္ မွပင့္ေဆာင္၍ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ျပင္၌ ျမသပိတ္ေတာ္ကိုဌာပနာၿပီးေစတီတည္ထားရာ ျမစည္းခံုဟုဘြဲ႕မည္တြင္၏။ သေရေခတၱရာ ျပည္ႀကီးပ်က္ေသာ္ ျမသပိတ္ေတာ္ကုိေပါကၠံျပည္ သို႕ပင့္ေဆာင္ခဲ့သည္။ ပုဂံျပည္ႀကီးပ်က္ေသာ္ျမသပိတ္ေတာ္ သည္ အင္းဝသို႕ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ သကၠရာဇ္ ၇၅၆ ခုႏွစ္တြင္ ဟံသာဝတီဘုရင္မင္းရာဇာသည္ အင္းဝျပည္ႀကီးကိုတိုက္ခိုက္ သိမ္းယူၿပီးအင္းဝမွဘုရား႐ုပ္ပြားတစ္ဆူႏွင့္ ျမသပိတ္ေတာ္ကိုဧရာဝတီျမစ္ ေၾကာင္းအတုိင္းေဖာင္ႏွင့္ပင့္ ေဆာင္ခဲ့သည္။ ေဖာင္ေတာ္သည္ မလြန္ၿမိဳ႕သို႕ ေရာက္ေသာအခါ က်ည္ေတာက္မွ ေရသြန္သကဲ့သို႕ ေရစီးအလြန္ၾကမ္းေသာမလြန္ဝဲ(ယခုေရႊ လဝန္းဝဲ)၌ ေက်ာက္တိုင္ အလား၊ ရပ္တန္႕ကာေနေလ၏။ ေဖာင္ေတာ္၏ လက္ဝဲေလွေတာ္သား ၁၅ဝ ကိုပ့ဲနင္းႀကီးကိတ္ၿဗဲႏွင့္ လက်္ာေလွေတာ္သား ၁၅ဝ ကိုပဲနင္းႀကီးဗညား နႏၵတို႕ ကြပ္ကဲ၍ အျပင္းစုံဆြဲေလွာ္ခတ္ေသာ္လည္း အခ်ိန္ကုန္လ်က္ အခ်ည္းႏွီးသာ ျဖစ္ခဲ့၏။ ထိုအခါ ရဟန္းရွင္လူပညာရွင္အေပါင္းတို႕ကစိစစ္တြက္ခ်က္ဆ ၾကေသာ္ ျမတ္စြာဘုရား၏ မေနသိကဗ်ာဒိတ္အရဤေနရာ၌ ျမသပိတ္ ေတာ္အပူေဇာ္ခံဖုိ႕ ထင္ရိပ္ရွိသည္ဟုတစ္ၿပိဳင္နက္ တစ္ခ်က္တည္းဘုရင္အားေလွ်ာက္တင္ၾကရာဟံသာဝတီဘုရင္သည္ လက္ေလွ်ာ့၍ မလြန္ၿမိဳ႕ ေအာင္သီရိကုန္းေတာ္ေပၚ၌တည္ထားေသာ ရတနာစက္ ဘုရားအတြင္း ဌာပနာ၍ လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ ဟံသာဝတီဘုရင္သည္ ငါ၏ပါရမီစံုညီစြာမရွိေသးဟုဝမ္းနည္းစြာျဖင့္ ဘုရား ႐ုပ္ပြားေတာ္ တစ္ဆူသာပင့္ေဆာင္၍ စံုေတာ္မူရာဒဂံုၿမိဳ႕ ေရာက္သည္ အထိေလွာ္ခတ္ျခင္း မျပဳရဘဲအလိုအေလ်ာက္ စုံေလသည္။ ျမသပိတ္ေတာ္သည္ မလြန္ၿမိဳ႕ကိုေက်ာ္လြန္ႏိုင္ ျခင္းမရွိ၍ မလြန္ဟုလည္းေကာင္း၊ ေနာင္အခါ ရတနာစက္ ဤဘုရားသည္ ျမသပိတ္ ဘုရားဟုလည္းေကာင္းထင္ရွားခဲ့သည္။
ပဲေနာက္ အဆင္းရွိေသာ ျမသပိတ္ေတာ္၌ အံ့ဖြယ္ႏွစ္ပါးရွိသည္။ ဆင္းရဲေသာသူမ်ားကနည္းနည္းလွဴ ဒါန္းလွ်င္ သပိတ္ေတာ္ေပၚသို႕ လွ်ံတက္ျခင္းရွိ၏။ ခ်မ္းသာေသာသူမ်ားကတင္းေတာင္းေထာင္ေသာင္းမက လွဴဒါန္းေသာ္လည္းသပိတ္ေတာ္ေပၚသို႕ ေက်ာ္တက္ျပည့္လွ်ံသည္ မရွိ။ အတြင္းအနားေရးမွ်သာအညီရွိျခင္းအံ့ဖြယ္မ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ျမသပိတ္ေတာ္ အစစ္ျဖစ္သည္လုိ႔ အဆုိရွိျပန္ပါတယ္..။
အိႏိၵယနိဳင္ငံဟာ သူတို႔ရဲ႔ ေရွ႔ေဟာင္းဗုဒၶယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ ပညာရွင္ ႏွစ္ေယာက္ကို အာဖဂန္နစၥတန္ နိဳင္ငံၿမိဳ႔ေတာ္ ကဘူး ဆီလႊတ္လိုက္ပါတယ္။ ဒီပညာရွင္ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ တာ၀န္က ကဘူးၿမိဳ႔မွာရွိတဲ႔ အာဖဂန္နစၥတန္ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမွဳ ျပတိုက္မွာ ျပသထားတဲ႔ ေရွးေဟာင္း ေက်ာက္သပိတ္ႀကီးကို ေလ႔လာစစ္ေဆးဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏွမ္းဖက္ေက်ာက္နဲ႔ ထုဆစ္ထားတဲ႔ ညိဳ႔စိမ္းစိမ္းေရာင္ ဒီေက်ာက္သပိတ္ႀကီးဟာ သက္တမ္းအားျဖင္႔ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာက္ေျခာက္ရာေလာက္ ရွိၿပီလို႔ပညာရွင္ေတြက ယူဆေနၾကပါတယ္။ သူတို႔က ဒါဟာ ဗုဒၶေခတ္က ထြင္းထုထားတဲ႔ ေက်ာက္သပိတ္ၿဖစ္တယ္၊ ဗုဒၶၿမတ္စြာရဲ႔ သပိတ္ေတာင္ ၿဖစ္ေကာင္းၿဖစ္နိဳင္တယ္လို႔ သံုးသပ္ႀကပါတယ္။ ဗုဒၶစာေပထဲမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ ျဗဟၼာႀကီးတစ္ပါး ဆပ္ကပ္လွဴဒါန္းတဲ႔ ျမသပိတ္(သပိတ္ေလးလံုးကို လက္မေတာ္နဲ႔ ဖိႏွိပ္ထည္႔ထားလို႔ တစ္လံုးတည္းျဖစ္ေနတဲ႔သပိတ္)ကို ဆြမ္းခံရာမွာအသံုျပဳတယ္လို႔ ပါရွိတယ္မဟုတ္လား။
ဒါေပမဲ႔ ျပႆနာက လက္ရွိ ကဘူးအမ်ဳိးသာျပတိုက္က သပိတ္ဟာ အခ်င္း တလံေလာက္ (၁.၇၅ မီတာ) ရွိၿပီး အျမင္႔ ႏွစ္ေတာင္ေလာက္ ( ၇၅ စင္တီမီတာ) ရွိတဲ႔အျပင္ သပိတ္ႏွဳတ္ခမ္းအထူက တစ္ထြာေလာက္ (၁၈ စင္တီမီတာ) ရွိေနတယ္၊ ၿပီးေတာ႔ အေလးခ်ိန္ကလည္း ပိသာ ခြက္၂၀သားေက်ာ္ (ေပါင္ ၈၈၀) ေလာက္ရွိမို႔ သာမန္လူတစ္ေယာက္ လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ပိုက္ၿပီး ဆြမ္းခံဖို႔ရာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္နိဳင္ဘူးျဖစ္ေနတယ္။ အဲ ..ဒီေနရာ သီရိလကၤာဘက္ကေနလာတဲ႔ အခ်ဳိ႔ေသာ ေရွးေဟာင္းဗုဒၶစာေပေတြမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႔ အရပ္ေတာ္ဟာ ၁၈ ေတာင္ ရွိတယ္လို႔ ေရးသားခဲ႔တာမ်ဳိးရွိတာလည္း ပညာရွင္ေတြက သြားၿပီးသတိျပဳႀကပါတယ္။ ၁၈ ေတာင္ အယူအဆနဲ႔ဆိုရင္ အခုသပိတ္အရြယ္အစားဟာ ကြက္တိနီးပါး ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဒါေပမဲ႔လည္း ေရွးေဟာင္းပညာရွင္ေတြ တူးေဖၚေတြ႔ရွိခဲ႔ရသမွ် ဗုဒၶေခတ္ (ဘီစီ ၆၀၀) က လူသားေတြရဲ႔ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းေတြ အေဆာက္အဦးေတြ စတာေတြကို ေလ႔လာၾကည္႔တဲ႔အခါမွာ လြန္ခဲ႔ တဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၂၆၀၀ ခန္႔က လူသားေတြနဲ႔ ဒီကေန႔ေခတ္ လူသားေတြရဲ႕ အရြယ္စားဟာ သိပ္ၿပီး ကြာၿခားတာ မရွိဘူးဆိုတာေတြ႔ရၿပန္တယ္။
ဒီေတာ႔ တကယ္လို႔သာ ဗုဒၶဟာ အရပ္ ၁၈ ေတာင္ရွိခဲ႔မယ္ဆိုရင္ သာမန္တၿခားသူေတြနဲ႔ သိသိသာသာႀကီးကို ကြဲျပားေနပါလိမ္႔မယ္။ ဒီလိုသိသိသာသာႀကီး ကြဲျပားေနတဲ႔ လူသားတစ္ေယာက္ကို လူေတြအေနနဲ႔ ႀကည္ညိဳစိတ္ထက္ ေႀကာက္ရြံ႔စိတ္ ပိုမ်ားေနႀကမွာ အေသအခ်ာပဲ။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေက်းဇူးရွင္ က်မ္းျပဳေက်ာ္ ေတာင္ၿမိဳ႔ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး (အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ) ကလည္း ဗုဒၶရဲ႔ အရပ္ေတာ္ဟာ သာမန္လူသားတစ္ေယာက္ရဲ႔ အရပ္အေမာင္းသာ ရွိတဲ႔အေၾကာင္း က်မ္းအကိုးအကားခိုင္လံုစြာနဲ႔ အေသအခ်ာ ရွင္းျပခဲ႔႔ဖူးပါတယ္။
ကဘူးအမ်ဳိးသားၿပတိုက္မွာေရာက္ေနတဲ႔ ဒီသပိတ္ဟာ ဗုဒၶသပိတ္မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ ဘာေၾကာင္႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက ဒီေလာက္ အထြဋ္အၿမတ္ထားၾကသလဲ။ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၁၇၀၀ ေလာက္ ( ေအဒီ ၄ရာစု) က ဒီေဒသကို ေရာက္လာခဲ႔ဖူးတဲ႔ ဘုရားဖူး တရုတ္ရဟန္းေတာ္ေတြကေတာ႔ သူတို႔ရဲ႔ မွတ္တမ္းေတြထဲမွာ ဒီသပိတ္ႀကီးဟာ ဗုဒၶက ပရိနိဗၺာန္ၿပဳရန္ ကုႆိနာရုံကိုအသြားမွာ ေ၀သာလီၿပည္ (ယခု အိႏိၵယအေရွ႕ေၿမာက္ပိုင္းက ဘီဟာၿပည္နယ္) က ဒါယကာ ဒါယိကာမေတြကို စြန္႔ခဲ႔တဲ႔ သပိတ္ ေတာ္ၿဖစ္ၿပီး ေ၀သာလီၿပည္သူျပည္သားေတြက အၿမတ္တနိဳးနဲ႔ ပူေဇာ္ထားရာမွ ေအဒီ ၂ ရာစုမွာဒီေဒသကို ေအာင္နိဳင္တဲ႔ အာရွအလယ္ပိုင္းသား မြန္ဂိုၿဖဴ ကုရွန္မင္းဆက္ ဘုရင္တစ္ပါးၿဖစ္တဲ႔ ကနိသွ်မင္းက ေ၀သာလီၿပည္ကေန အဲဒီေခတ္က ပြတ္ရွပူရလို႔ေခၚတဲ႔ ယခု ပြတ္ဆ၀ါၿမိဳ႔ကို ယူေဆာင္ လာခဲ႔ၿခင္း ၿဖစ္ပါသတဲ႔။
ဒါေပမဲ႔ ေနာက္ပိုင္းပညာရွင္ေတြကေတာ႔ကေတာ႔ ဗုဒၶသပိတ္ေတာ္အစစ္ဆိုတဲ႔ အယူအဆထက္ ဗုဒၶရဲ႔ သပိတ္ေတာ္ကို တုပၿပီး ထုဆစ္ကာ ေက်ာင္းေတာ္မွာ ဒါယကာေတြ လူဘြယ္၀တၱဳအစုစုကို ကပ္လွဴပူေဇာ္ဖို႔ ထားထားတဲ႔ သပိတ္ေတာ္ ၿဖစ္နိဳင္တယ္။ ေက်ာင္းေတြ ဘုရားေတြမွာ ဒီလို သပိတ္ႀကီးေတြ ထားတဲ႔ အေလ႔အထမ်ဳိး သီရိလကၤာ-ၿမန္မာ-ထိုင္း-ေလာ နဲ႔ ကေမၻာဒီယား တို႔မွာ ေတြ႔ရေႀကာင္း သူတို႔ကဆိုပါတယ္။ (ေရႊတိဂံု ဘုရားမွာေတာင္ ေက်ာက္သပိတ္ႀကီး ရွိပါတယ္၊ “သင္ပုတ္”လို႔ ၿမန္မာတုိ႔ က ေခၚႀကတယ္ထင္ပါတယ္)။
ေ၀သာလီကေန ပက္ရွ၀ါကိုေရာက္လာရတဲ႔ ဒီသပိတ္ေတာ္ႀကီးဟာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ အာဖဂန္မင္းေတြလက္ထက္ကိုေရာက္ေတာ႔ ဟိုဗလီမွ ဒီဗလီ ဒီဗလီမွ ဟိုပလီ ဆီ ေၿပာင္းေရြ႔စံစားရပါသတဲ႔။ ဒီသပိတ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ အေႀကာင္းအခ်က္ေတြကို ၁၉ ရာစု ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီအရာရွိေတြက မွတ္တမ္းေတြ တင္ခဲ႔ႀကပါသတဲ႔။ ေနာက္ဆံုး သပိတ္ေတာ္ႀကီး အေရြ႔ခံရတာတဲ႔ ေနရာက ကန္ဒါဟာ ၿမိဳ႔စြန္က ဘာဘာဗလီႀကီးပါ။
ဒါေပမဲ႔လည္း ၁၉၈၀ ႏွစ္မ်ားက ဆိုဗီယက္ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံၿပဳထားတဲ႔ နဂ်ီဘူလာရဲ႔ ဆိုရွယ္လစ္အစိုးရလက္ထက္မွာေတာ႔ အာဖဂန္ရဲ႔ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမွဳ အေမြအႏွစ္တစ္ခုအၿဖစ္ ကဘူးအမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမႈ ျပတိုက္ဆီ ေရြ႔ေၿပာင္းလာရပါတယ္။
ထူးထူးဆန္းဆန္းပဲ အာဂဖန္မွာ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္ တာလီဘန္ေတြအာဏာရခ်ိန္ နိဳင္ငံရဲ႔ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ၿဖစ္တဲ႔ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ အေဆာက္အဦးေတြ ရုပ္ပြားေတာ္ေတြ ဆင္းတုေတြ က်မ္းစာေတြ ပစၥည္းေတြ ဖ်က္ဆီးခံရခ်ိန္မွာ ၿပတိုက္ထဲက ဒီသပိတ္ေတာ္ႀကီးကို တာလီဘန္ေတြက လက္ဖ်ားနဲ႔ မတို႔ခဲ႔ႀကဘူး၊ အေႀကာင္းက သပိတ္ေတာ္ရဲ႔ ပတ္ပတ္လည္မွာ ေရႊေဆးေရးနဲ႔ ကိုရမ္က်မ္းထဲက အာရဗီစာသားေတြ ေရးထိုးထားလို႔ပဲတဲ႔။ ဒီလို ကိုရမ္က်မ္းထဲက အာရဗီစာသားေတြ ေရးထိုးၿပီး သပိတ္ေတာ္ႀကီးကို ကာကြယ္ေပးခဲ႔တဲ႔ အမည္မသိသူကို ေနာက္ပိုင္းပညာရွင္ေတြက ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ၿပဳႀကပါတယ္ သူသာ မကယ္ရင္ ဒီသပိတ္ႀကီး တာလီဘန္ေတြလက္ထဲမွာ ထုေခ်ဖ်က္ဆီးခံရမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။
အခု အိႏိၵယက လႊတ္လိုက္တဲ႔ ပညာရွင္ေတြဟာ သပိတ္ႀကီးကို စစ္ေဆးႀကမယ္၊ တကယ္လို႔သာ သပိတ္ႀကီးကို ထုဆစ္ထားတဲ႔ လိပ္သဲေက်ာက္အမ်ဳိးအစား အာဖဂန္မွာမရွိဘူးဆိုရင္ အိႏိၵယကေန အလုယူခံသြားရတဲ႔ အမ်ဳိးသာအေမြအႏွစ္တစ္ရပ္အၿဖစ္ အာဇဂန္အစိုးရဆီမွာ ၿပန္ေတာင္းပါမယ္တဲ႔၊ သူတို႔အေႀကာင္းၿပခ်က္က ၂၀၀၁ ခုႏွစ္က တာလီဘန္ေတြ ဒုိင္းနမိုက္နဲ႔ ၿဖိဳခ်ဖ်က္ဆီးလိုက္တဲ႔ ဘာမီယန္သဲေက်ာက္ေတာင္ေတြဆီက ေက်ာက္ထြင္းရုပ္ပြားေတာ္ေတြလို တခ်ိ္န္မွာ ဒီသပိတ္ေတာ္ႀကီးကို မဖ်က္ဆီးပါဘူးလို႔ ဘယ္သူအာမခံနိဳင္ပါ႔မလဲတဲ႔။
ဘယ္လိုပဲၿဖစ္ၿဖစ္ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၂၆၀၀ ေက်ာ္ ဗုဒၶေခတ္က ေက်ာက္သပိတ္ႀကီးကို အခုအခ်ိန္ အထိ ေနွာင္းလူေတြ ေတြ႔ၿမင္နိဳင္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေပးခဲ႔ႀကတဲ႔ ဘာသာအသီးသီးမွ အသီးသီးမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအား ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါေၾကာင္း...။
အရွင္ေဇာတိ (နံ႔သာနီ)
Posted by Ashin Jawti at 6:21 PM
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Share to Pinterest
Labels: မွတ္သားဖြယ္ရာ ဗုဒၶဘာသာ, ျမတ္ဗုဒၶ၏ ျမသပိတ္ေတာ္ႀကီး, သမုိင္းမွတ္စုမ်ား
No comments:
Post a Comment