Friday, November 18, 2016

မေကြးျမသလြန္

မေကြးျမသလြန္

မေကြးျမသလြန္၊ မလြန္ျမသပိတ္ စာဆုိအရ မေကြးၿမိဳ႕ ျမသလြန္ ဘုရားသည္ ျမန္မာျပည္တစ္ဝန္း အထိကရ တန္ခိုးႀကီး ဘုရားတစ္ဆူ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ ၈ဝ၊ ဝါေတာ္ ၄၅ ဝါလံုး သံုးစြဲေတာ္ မူခဲ့သည့္ ပဲေနာက္ေစ့ အဆင္းရွိ ျမသပိတ္ေတာ္စစ္ ကိန္းဝပ္ေတာ္မူရာ မလြန္ျမသပိတ္ ေစတီေတာ္မွာ မေကြးတိုင္း ေဒသႀကီး အထက္မင္းလွၿမိဳ႕ နယ္မွ ငါးမိုင္ခန္႕ကြာေဝးေသာ မလြန္ ၿမိဳ႕ေဟာင္း၌ တည္ရွိပါသည္။မလြန္ရြာသည္ ေရွးႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္က တည္ေထာင္ခဲ့ သည့္ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕စားအဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ၁၈၂၆ ခု အဂၤလိပ္ႏွင့္ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲ အတြင္း မလြန္ခံတပ္တိုက္ပြဲႀကီး ေၾကာင့္ ဤျမသပိတ္ဘုရားႀကီးႏွင့္ ဤေနရာ ဤၿမိဳ႕တို႕မွာ တိမ္ေကာခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။မလြန္ရြာသည္ ဧရာဝတီျမစ္ အေနာက္ဘက္ကမ္းတြင္ တည္ရွိၿပီး မထင္မရွား ရွိေနရာမွ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္၊ ျမန္မာ့အႀကီးစား စက္မႈလုပ္ငန္းက မလြန္ရြာအနီး၌ စက္႐ံုတည္ေထာင္ခဲ့၍ ျပန္လည္လူသိ မ်ားလာသည္။ မလြန္သို႕ ေတာင္တြင္းႀကီးႏွင့္ မေကြးကို ေမာ္ေတာ္ကား လမ္း၊ သစ္ရာေကာက္ ရြာအလြန္ မိေက်ာင္းရဲ လမ္းခြဲအတုိင္း လာ၍ ပဌနဂိုရ္ ဆိပ္ကမ္းလမ္းခြဲသို႕ ေရာက္လွ်င္ ေလးမိုင္ခန္႕ ခရီးဆက္ရ သည္။ ပဌနဂိုရ္ဆိပ္ကမ္းမွ ဧရာဝတီ ျမစ္ကို ေလွ၊ ေမာ္ေတာ္တို႕ျဖင့္ မလြန္သို႕ ကူးရသည္။ မင္းဘူးၿမိဳ႕မွ ၂၂ မိုင္ ခန္႕ကြာေဝး၍ ေမာ္ေတာ္ကားျဖင့္ ရာသီမေရြး သြားလာႏုိင္သည္။ မေကြး ႏွင့္ဆင္ေပါင္ ဝဲၿမိဳ႕မ်ားမွ ဧရာဝတီျမစ္ ေၾကာင္းအတိုင္း လာေရာက္ႏိုင္သည္။ မလြန္ၿမိဳ႕ သမိုင္းမွာ သာသနာ သကၠရာဇ္ ၄၃၃ ခုႏွစ္၊ သေရေခတၱရာ ျပည္ႀကီးကို စိုးစံေသာ ၾကက္ဦး ေခါင္းစား ငတပါးမင္းသည္ တိုင္းႏိုင္ငံခ်ဲ႕ ရန္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၄၅၈ ခု၊ တေပါင္းလဆန္း ၇ ရက္ေန႕တြင္ သုနာပရႏၲ တိုင္းအ ဝင္ မဟာဝနပ ေဒသ၌ က်ဳံး၊ ပစၥင္၊ ရင္တား၊ တံခါး၊ ျပအိုးတို႕ႏွင့္ ျပည့္စံုစြာ ၿမိဳ႕တည္ေတာ္မူ၏။ ငတပါးမင္းသည္ မည္သူမွမလြန္ မဦးမီ ၿမိဳ႕တည္ႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း။ မင္း၏ ဘုန္းလက္႐ံုး အာဏာကို မည္သူတစ္ဦး တစ္ေယာက္မွ် မလြန္ဆန္ဝံ့ႏိုင္ ေသာ ေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ မလြန္ၿမိဳ႕ဟု ကမၺည္းထိုးခဲ့၏။ ပုပၸားေစာလူးမင္း သည္ တံခါးႀကီးငါးမ်က္ႏွာပါေသာ ၿမိဳ႕အျဖစ္ ထပ္ မံတည္ေထာင္ခဲ့၏။ ထို႕ေနာက္ သကၠရာဇ္ ၆၅၅ ခုႏွစ္တြင္ ေတာင္တြင္းၿမိဳ႕ သီဟပေတ့မင္းသည္ မလြန္ၿမိဳ႕ေအာင္သီရိကုန္း ေတာ္၌ ရတနာစက္ ဤဘုရားကို တည္ေတာ္ မူ၏။ျမသပိတ္ ေစတီေတာ္ျဖစ္ေပၚ လာပံုမွာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေတာထြက္ေတာ္မူစဥ္ အေလာင္းေတာ္ သူျမတ္အား ဃဋီကာရ ျဗဟၼာမင္း ကပ္လွဴေသာ ျမသပိတ္ေတာ္သည္ ဘုရားမျဖစ္မီ ဒုကၠရ စရိယာ ေျခာက္ႏွစ္ၾကာေအာင္ က်င့္ေတာ္မူစဥ္ ကာလပတ္လံုး အေလာင္းေတာ္ကို စြန္႕ခြာမသြားဘဲ သူေဌးကေတာ္ သုဇာတာ ဃဏာႏို႕ ဆြမ္းကပ္လွဴရန္ လာေသာ ထုိခဏ၌ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့၏။ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ဃဏာႏုိ႕ဆြမ္းကို ေရႊခြက္ႏွင့္တကြ အလွဴခံ၍ ၄၉ လုတ္ဘုန္းေပးၿပီးလွ်င္ ေရႊခြက္ကို ေနရဥၥာရာျမစ္သုိ႕ ေမွ်ာခဲ့၏။ ထို႕ေနာက္ သတၱာသတၱာဟ က်င့္သံုးလ်က္ ဘုရားအျဖစ္ ေရာက္ေတာ္မူၿပီးစ အခ်ိန္တြင္ ျမန္မာတိုင္းဥကၠလာပ ဇနပုဒ္ေန တဖုႆႏွင့္ ဘလႅိကကုန္ သည္ညီေနာင္တို႕က ပ်ားမုန္႕ဆုပ္ႏွင့္ မုန္႕ၾကြပ္က်စ္ကို လင္းလြန္းပင္ရင္း၌ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းၾက၏။ ထိုအခ်ိန္ ရွင္ေတာ္ဘုရား၌ သပိတ္ေတာ္ လက္မဲ့ျဖစ္၍ ''ေရွးေရွးေနာင္ေတာ္ ျမတ္စြာဘုရားတို႕သည္ လက္ေတာ္တို႕ျဖင့္ အာဟာရကို အလွဴမခံၾကကုန္။ ထို႕ေၾကာင့္ ငါသည္ ယခုကုန္သည္ညီ ေနာင္တို႕ လွဴဒါန္းအပ္ေသာ မုန္႕ၾကြပ္က်စ္ႏွင့္ ပ်ားမုန္႕ဆုပ္တို႕ကို အဘယ္အရာျဖင့္ အလွဴခံရပါမည္နည္း''ဟု ႀကံစည္ေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရား၏ စိတ္အႀကံေတာ္ကို သိၾက၍ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာတို႕မွ ေတရဌ၊ ဝိ႐ု႒က၊ ဝိ႐ုပကၡ၊ ကုေဝရ ဟူေသာ စတုမဟာရာဇ္နတ္မင္းႀကီး ေလးေယာက္တို႕သည္ ဣႏၵနီလာ ေက်ာက္ညိဳသပိတ္ေတာ္ ေလးလံုးတို႕ကို ျမတ္စြာဘုရားအား ႐ိုေသစြာဆက္ ကပ္လွဴဒါန္းၾကေလ သည္။ ျမတ္စြာ ဘုရားသည္ ထိုဣႏၵနီလာေက်ာက္ညိဳ သပိတ္ေလးလံုးတို႕ကို အလွဴမခံဘဲ ပယ္ေတာ္မူ၏။ တဖန္နတ္မင္းႀကီး ေလးေယာက္တို႕သည္ ပဲေနာက္ အဆင္းရွိေသာ (ပကတိ)ေက်ာက္ သပိတ္ေလးလံုးတို႕ကို ဆက္ကပ္လွဴ ဒါန္းၾကျပန္ကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထိုပကတိ ေက်ာက္သပိတ္ ေလးလံုးတို႕ကို အလွဴခံေတာ္မူၿပီးလွ်င္ နတ္မင္းႀကီးေလးေယာက္တို႕ကို သနားခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္ မူေသာအားျဖင့္ ထိုေက်ာက္သပိတ္ ေလးလံုးတုိ႕ကို ထပ္လ်က္ ''သပိတ္တစ္လံုးတည္း ျဖစ္ေစသတည္း''ဟု အဓိ႒ာန္ျပဳ ေတာ္မူလိုက္လွ်င္ ထိုသပိတ္ေတာ္ ေလးလံုးသည္ အနားေလးရစ္ ရွိေသာ သပိတ္ေတာ္ တစ္လံုးတည္း အျဖစ္သို႕ ေရာက္ေလသည္။ ယင္းသပိတ္ေတာ္သည္ တစ္လက္မ၏ ငါးပံုတစ္ပုံ အထူရွိၿပီး ပဲေနာက္ေစ့ အဆင္းရွိ၏။ ထိုသပိတ္ေတာ္ျဖင့္ ကုန္သည္ညီေနာင္၏ အလွဴကို ခံယူသုံးေဆာင္ေတာ္ မူ၏။ ဤသပိတ္ေတာ္ကို ဘုရားရွင္သည္ သက္ေတာ္ ၈ဝ၊ ဝါေတာ္ ၄၅ ဝါ ကုန္ဆံုးေအာင္ သံုးေတာ္မူ၏။
ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္ မူၿပီးေနာက္ အရွင္အာနႏၵာႏွင့္ ျမသပိတ္ေတာ္ အတူပါသြားၿပီး သာဝတၱိျပည္၊ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ ၄င္းမွတစ္ဆင့္ ဒကၡိဏဂီရိတိုင္း၊ ဝဇီရာျပည္သို႕ ေရာက္ရွိခဲ့ျပန္သည္။
သကၠရာဇ္ ၁ဝ၁ ခုႏွစ္တြင္ သေရေခတၱရာ ျပည္ႀကီးကို စိုးစံေသာ ဒြတၱေပါင္ မင္းႀကီးသည္ ဗိုလ္ေျခမ်ား စြာႏွင့္ ျမသပိတ္ေတာ္ကို ဝဇီရာျပည္ မွပင့္ေဆာင္၍ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ျပင္၌ ျမသပိတ္ေတာ္ကို ဌာပနာၿပီးေစတီ တည္ထားရာ ျမစည္းခံုဟု ဘြဲ႕မည္တြင္၏။ သေရေခတၱရာ ျပည္ႀကီးပ်က္ေသာ္ ျမသပိတ္ေတာ္ကုိ ေပါကၠံျပည္ သို႕ပင့္ေဆာင္ခဲ့သည္။ ပုဂံျပည္ႀကီး ပ်က္ေသာ္ျမသပိတ္ေတာ္ သည္ အင္းဝသို႕ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ သကၠရာဇ္ ၇၅၆ ခုႏွစ္တြင္ ဟံသာဝတီ ဘုရင္မင္းရာဇာသည္ အင္းဝျပည္ႀကီးကို တိုက္ခိုက္ သိမ္းယူၿပီး အင္းဝမွဘုရား႐ုပ္ပြား တစ္ဆူႏွင့္ ျမသပိတ္ေတာ္ကို ဧရာဝ တီျမစ္ေၾကာင္းအတုိင္း ေဖာင္ႏွင့္ပင့္ ေဆာင္ခဲ့သည္။ ေဖာင္ေတာ္သည္ မလြန္ၿမိဳ႕သို႕ ေရာက္ေသာအခါ က်ည္ေတာက္မွ ေရသြန္သကဲ့သို႕ ေရစီး အလြန္ၾကမ္းေသာ မလြန္ဝဲ(ယခုေရႊ လဝန္းဝဲ)၌ ေက်ာက္တိုင္အလား၊ ရပ္တန္႕ကာ ေနေလ၏။ ေဖာင္ေတာ္၏ လက္ဝဲေလွေတာ္သား ၁၅ဝ ကို ပ့ဲနင္းႀကီး ကိတ္ၿဗဲႏွင့္ လက်္ာေလွေတာ္သား ၁၅ဝ ကို ပဲနင္းႀကီး ဗညားနႏၵတို႕ ကြပ္ကဲ၍ အျပင္းစုံဆြဲ ေလွာ္ခတ္ေသာ္လည္း အခ်ိန္ကုန္လ်က္ အခ်ည္းႏွီးသာ ျဖစ္ခဲ့၏။ ထိုအခါ ရဟန္းရွင္လူ ပညာ ရွင္အေပါင္းတို႕က စိစစ္တြက္ခ်က္ဆ ၾကေသာ္ ျမတ္စြာဘုရား၏ မေနသိ ကဗ်ာဒိတ္အရ ဤေနရာ၌ ျမသပိတ္ ေတာ္အပူေဇာ္ခံဖုိ႕ ထင္ရိပ္ရွိသည္ဟု တစ္ၿပိဳင္နက္ တစ္ခ်က္တည္း ဘုရင္အား ေလွ်ာက္တင္ၾကရာ ဟံသာဝတီ ဘုရင္သည္ လက္ေလွ်ာ့၍ မလြန္ၿမိဳ႕ ေအာင္သီရိကုန္းေတာ္ေပၚ၌တည္ထား ေသာ ရတနာစက္ ဘုရားအတြင္း ဌာပနာ၍ လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ ဟံသာဝတီ ဘုရင္သည္ ငါ၏ပါရမီစံုညီစြာ မရွိေသးဟု ဝမ္းနည္းစြာျဖင့္ ဘုရား ႐ုပ္ပြားေတာ္ တစ္ဆူသာ ပင့္ေဆာင္၍ စံုေတာ္မူရာ ဒဂံုၿမိဳ႕ ေရာက္သည္အထိ ေလွာ္ခတ္ျခင္း မျပဳရဘဲ အလိုအေလ်ာက္ စုံေလသည္။ ျမသပိတ္ေတာ္သည္ မလြန္ၿမိဳ႕ကို ေက်ာ္လြန္ႏိုင္ ျခင္းမရွိ၍ မလြန္ဟုလည္းေကာင္း၊ ေနာင္အခါ ရတနာစက္ ဤဘုရားသည္ ျမသပိတ္ ဘုရားဟုလည္းေကာင္း ထင္ရွားခဲ့သည္။
ပဲေနာက္ အဆင္းရွိေသာ ျမသပိတ္ေတာ္၌ အံ့ဖြယ္ႏွစ္ပါး ရွိသည္။ ဆင္းရဲေသာ သူမ်ားက နည္းနည္းလွဴ ဒါန္းလွ်င္ သပိတ္ေတာ္ေပၚသို႕ လွ်ံတက္ျခင္း ရွိ၏။ ခ်မ္းသာေသာ သူမ်ားက တင္းေတာင္းေထာင္ေသာင္းမက လွဴဒါန္းေသာ္လည္း သပိတ္ေတာ္ေပၚသို႕ ေက်ာ္တက္ျပည့္လွ်ံသည္ မရွိ။ အတြင္းအနား ေရးမွ်သာ အညီရွိျခင္း အံ့ဖြယ္မ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ျမသပိတ္ေတာ္ အစစ္ျဖစ္သည္

No comments:

Post a Comment